Szkolenia internetowe dla dietetyków Paleta Diet

Blog

Mgr Małgorzata Waleriańczyk – Łyżniak
Zasady zdrowego żywienia, czyli jak spożywać posiłki?

Większości osób znana jest teoria mówiąca o spożywaniu 5 posiłków w ciągu dnia. Często mówi się również o zasadzie „niejedzenia po 18:00”. Czy twierdzenia te są zgodne z zasadami zdrowego żywienia?

Odpowiedź na to pytanie nie jest jednoznaczna. Nie można odpowiedzieć stanowczo „tak” lub „nie”. To jak dana osoba powinna jeść zależy głównie od jej sposobu i stylu życia, czyli od tego o której wstaje i o której kładzie się spać. Prawidłowe nawyki żywieniowe nakazują pierwsze śniadanie zjeść do godziny od wstania, kolejne posiłki w odstępach 3-4 godzinnych a ostatni 3-4 godziny przed snem, co powtarzane jest podczas każdych szkoleń dotyczących nauki o żywieniu człowieka oraz dietetyki. W związku z tym ich ilość może, ale nie musi wynosić 5. Może być ich 4,5,6, itd. zależnie od długości dnia.

Kolejnym twierdzeniem, do którego należy podejść indywidualnie jest teza, mówiąca, że nie należy jeść po godzinie 18:00. Będzie ona prawdziwa dla osób, które udają się na spoczynek w godzinach 21:00-22:00. Dla tych, które jednak kładą się później ta pora będzie zdecydowanie za wczesna. Godzina spożycia ostatniego posiłku zależna jest od godziny pójścia spać.
Należy pamiętać również o konsekwencjach nieregularnego jedzenia. Zaliczyć możemy do nich przyrost masy ciała oraz hipoglikemię.

Brak regularności posiłków skutkuje spowolnieniem przemiany materii czego konsekwencją jest odkładanie tkanki tłuszczowej a w efekcie nadwaga lub otyłość oraz wszystkie niekorzystne skutki zdrowotne z niej wynikające. Źródłem energii i składników odżywczych dla organizmu jest pożywienie. W przypadku dostarczania go co 3-4 godziny organizm nie gromadzi zapasów „na później”, to co potrzebuje wykorzystuje na bieżące potrzeby, resztę spala. Gdy przerwy te są dłuższe niż zalecane to wszystko co pozostanie odkładane jest w postaci tkanki tłuszczowej. Taka sama sytuacja ma miejsce w przypadku zbyt częstego jedzenia, w odstępach krótszych niż 3 godzinne. Organizm nie nadąża z wykorzystywaniem i spalaniem energii, konsekwencją czego jest sytuacja analogiczna do jedzenia zbyt rzadko, czyli przyrost masy ciała. Oba te sposoby odżywiania się skutkują nadwagą i otyłością, które to z kolei sprzyjają chorobom tj. cukrzyca, miażdżyca, choroby sera i układu krążenia, problemy ze stawami, itd.

Dotkliwym skutkiem nieprzestrzegania godzin posiłków jest również hipoglikemia. Zbyt długie niejedzenie powoduje spadek poziomu cukru we krwi. Objawami tego stanu są, m.in.: silne uczucie głodu, osłabienie, niepokój i rozdrażnienie, drżenie i wzrost napięcia mięśniowego, senność a nawet utrata przytomności.

Rozwiązaniem takich sytuacji często bywa zjedzenie „czegoś słodkiego”, co powoduje chwilowy przypływ energii i dobre samopoczucie. Nie jest to jednak metoda, którą należy stosować przez dłuższy czas, ponieważ może doprowadzić ona do nadwagi/otyłości oraz chorób z nich wynikających. W związku z tym, że odpowiednie i właściwe godziny posiłków są niezmiernie istotne dla zdrowia pacjenta, w trakcie szkoleń dietetycznych zwraca się szczególną uwagę przyszłym specjalistom z tej dziedziny, aby prawidłowo i indywidualnie dobierali je dla każdej osoby.

Autor:

Mgr Małgorzata Waleriańczyk – Łyżniak

Przeczytaj kolejne artykuły naszego eksperta