Szkolenia internetowe dla dietetyków Paleta Diet

Blog

Mgr Jolanta Czepułkowska
Dieta wegetariańska – korzyści i zagrożenia

W dzisiejszych czasach obserwuje się znaczny wzrost zainteresowania wegetariańskim sposobem żywienia. Wiele osób decyduje się na diety roślinne ze względów religijnych, etycznych, a także zdrowotnych.

Wegetarianizm definiuje się jako model żywienia wykluczający spożycie mięsa czerwonego, ryb, drobiu oraz innych produktów zwierzęcych pozyskiwanych z uboju zwierząt np. tran, smalec, czy żelatyna. Istnieje wiele odmian diet wegetariańskich w zależności od eliminowanych produktów. Najbardziej popularne w naszym kraju są:

  • Laktoowowegetarianizm, dopuszcza spożycie produktów mlecznych i jaj.
  • Owowegetarianizm, z produktów zwierzęcych dopuszcza spożycie jaj.
  • Laktowegetarianizm, dopuszcza spożycie produktów mlecznych.
  • Weganizm, wyklucza wszystkie produkty pochodzenia zwierzęcego, w tym również miód.

Istnieją również modele żywienia powszechnie uważane za pseudowegetarianizm, gdyż dopuszczają spożycie produktów mięsnych lub ryb:

  • Ichtiwegetarianizm (pescowegetarianizm), oprócz produktów dozwolnych w diecie laktoowowegetariańskiej dopuszcza spożycie ryb.
  • Pollowegetarianizm, oprócz produktów dozwolnych w diecie laktoowowegetariańskiej dopuszcza spożycie drobiu.
  • Semiwegetarianizm, dopuszcza spożycie ryb i drobiu.
Według Amerykańskiego Stowarzyszenia Dietetyków, zarówno diety wegetariańskie jak i dieta wegańska są zdrowe, odpowiednie na wszystkich etapach życia człowieka, a także ich stosowanie może zmniejszyć ryzyko niektórych chorób pod warunkiem, że są właściwie zbilansowane.

Brak umiejętności prawidłowego komponowania diet roślinnych może prowadzić do licznych niedoborów pokarmowych i konsekwencji zdrowotnych z tym związanych. Największe ryzyko niedoborów dotyczy białka, kwasów tłuszczowych omega-3, wapnia, żelaza, jodu, cynku, witaminy B12 i witaminy D. W związku z tym istnieje zwiększone ryzyko niedożywienia, niedokrwistości, nieprawidłowej mineralizacji kości, czy zaburzeń neurologicznych.

Liczne badania dowiodły, że właściwie zaplanowana dieta wegetariańska może chronić przed rozwojem wielu chorób przewlekłych takich jak: otyłość, cukrzyca typu 2, nowotwory, choroby sercowo-naczyniowe, nadciśnienie tętnicze, demencja.

Prozdrowotny efekt diet wegetariańskich może wynikać m.in. z:

  • wysokiej gęstości odżywczej i niskiej gęstości energetycznej diet roślinnych,
  • niskiego spożycia nasyconych kwasów tłuszczowych i wyższego spożycia nienasyconych kwasów tłuszczowych w porównaniu z dietą tradycyjną,
  • wysokiego spożycia błonnika pokarmowego,
  • dużego udziału związków o działaniu antyoksydacyjnym.

Podsumowując, można stwierdzić, że efekt zdrowotny stosowania diety wegetariańskiej zależy wyłącznie od wiedzy, świadomości żywieniowej i umiejętności bilansowania posiłków roślinnych osoby, która przyjęła omawiany model żywienia.

Mgr Jolanta Czepułkowska

Autor:

Mgr Jolanta Czepułkowska

Przeczytaj kolejne artykuły naszego eksperta