Szkolenia internetowe dla dietetyków Paleta Diet

Blog

Mgr Małgorzata Waleriańczyk – Łyżniak
Płyny w diecie dziecka

Wielu rodziców zastanawia się co podać do picia swojemu dziecku. Teoretycznie odpowiedź na to pytanie jest prosta. Tyle mówi się teraz o zdrowym odżywianiu i ograniczeniu pewnych składników w diecie Maluchów. W praktyce bywa różnie, co obserwuję od wielu lat podczas pracy w gabinecie.

Czym zatem ugasić pragnienie? Jakie płyny nawadniające wprowadzić do diety dziecka?

Podstawą jest woda. To ona wraz ze słabymi herbatami jest tym co w codziennym jadłospisie pojawiać powinno się jak najczęściej. Zalecana ilość płynów nawadniających to 1,3 litra u dzieci w wieku 1-3 i 1,5 -2 litry u przedszkolaków i młodzieży szkolnej. Takie ilości chronią organizm przed odwodnieniem. Bardzo ważnym jest, aby przyzwyczajać Malucha już w pierwszym roku życia do picia wody. Dzięki temu kształtować będą się prawidłowe nawyki żywieniowe a tym samym zmniejszy się ryzyko wystąpienia nadwagi i otyłości oraz wszystkich chorób z nich wynikających w życiu późniejszym.

Jaką wodę wybrać?

Tak naprawdę może być ona gazowana, niegazowana, przegotowana z czajnika czy w przypadku starszych dzieci z kranu, jeśli mamy pewność, że jest ona dobrej jakości.

To co stanowczo powinno być zakazane i niewprowadzane to wody smakowe.

Zawierają one w swoim składzie cukier. W 1,5 – litrowej butelce może znajdować się go nawet 12 łyżeczek. Ponadto znajdziemy w nich również: syrop glukozowo – fruktozowy, sztuczne środki słodzące i substancje konserwujące. Cukier i syrop glukozowo – fruktozowy znacząco przyczyniają się do powstania nadwagi i otyłości. Ten drugi nawet szybciej, ponieważ łatwiej ulega przekształceniu w tłuszcz. Pozostałe substancje prowadzić mogą do zaburzeń hormonalnych czy reakcji alergicznych. Tak naprawdę nazwa „woda smakowa” jest myląca. Nie ma one wiele wspólnego z wodą a raczej ze słodkimi napojami.

Jak pić wodę?

Dzieciom należy wytłumaczyć, że spożywać ją należy systematycznie, małymi łykami w ciągu całego dnia. Duża ilość wody spożyta szybko „na raz” równie szybko zostanie wydalona i organizm niewiele z niej będzie miał pożytku.

Herbata

W diecie dzieci powinna ona występować głównie w postaci herbat owocowych, zielonych i ziołowych. Czarna zawiera dużo większe ilości teiny, dlatego poleca się ją w mniejszych ilościach i słabej postaci.

Słabe herbaty są płynem nawadniającym i wchodzą w skład zalecanej dla dziecka do wypicia
wody w ciągu dnia.

Co ważne napój ten powinien być wypijany bez cukru.

A co z sokami czy kompotami?

O nich rodzice bardzo często myślą jako o płynie nawadniającym, który ugasi pragnienie Malucha a do tego może być podawany w nieograniczonych ilościach. Nic bardziej mylnego. Ponieważ soki, oprócz składników odżywczych, zawierają w sowim składzie energię, traktowane w diecie powinny być jak jedzenie. Nie powinny być one popijane w dowolnych ilościach w ciągu dnia, ale spożywane jako posiłek o określonej porze. Można je traktować jako składnik II śniadania czy podwieczorku. Planując te produkty w jadłospisie należy uwzględniać je w postaci soków jednodniowych czy świeżo wyciskanych a nie kartonikowych mających często dodatek cukru.

Picie a zdrowie

Prawidłowe nawyki żywieniowe, edukacja dzieci od najmłodszych lat w tym zakresie a tym samym dbałość o to co piją zdecydowanie przekłada się na ich prawidłową masę ciała i zdrowie.

Autor:

Mgr Małgorzata Waleriańczyk – Łyżniak

Przeczytaj kolejne artykuły naszego eksperta