Szkolenia internetowe dla dietetyków Paleta Diet

Blog

dr n. o zdr. Patrycja Kłósek
Dieta eliminacyjna dietą odchudzającą

Dieta eliminacyjna polega na usunięciu z jadłospisu konkretnych składników. Bardzo często można spotkać się z „zaleceniem wdrożenia” takiego jadłospisu w celu utraty zbędnych kilogramów, np. dieta bez glutenu.

Czy jest to słuszne założenie?

W przypadkach uzasadnionych zdrowotnie jak najbardziej tak. Jeśli jakiś komponent pokarmu wpływa niekorzystnie na zdrowie pacjenta zadaniem dietetyka jest go z jadłospisu usunąć. Ale celem tej eliminacji nie jest „chudnięcie” a poprawa jakości życia. Aby pozbyć się nadmiaru tkanki tłuszczowej i utrzymać ten efekt specjalista musi ułożyć odpowiednio zbilansowaną i dostosowaną do trybu życia dietę niskoenergetyczną. A przede wszystkim trwale zmienić nawyki żywieniowe pacjenta co pokazujemy w szkoleniach dietetycznych.

Zastosowanie diety eliminacyjnej, np. bezglutenowej, jako odchudzającej nie przyniesie korzyści w dłuższym czasie.

Rezygnacja z jedzenia, np. dużej ilości pieczywa (jako produktu zwierającego gluten) spowoduje utratę masy ciała, ale spadek ten będzie chwilowy a prawdopodobieństwo jego trwałości niestety niewielkie.

Dieta eliminacyjna nie jest dobrym wariantem diety odchudzającej.

Efekt stałej utraty masy ciała można uzyskać tylko poprzez zmianę sposobu żywienia, czyli wdrożenie w życie pacjenta prawidłowych nawyków oraz ilości i jakości posiłków.

 

Przykładowa urozmaicona i zbilansowana dieta odchudzająca: śniadanie (Owsianka z gruszką i rodzynkami [1 porcja] – 2 łyżki płatków owsianych, średnia gruszka, 1 szklanka mleka 1,5%, 1 łyżeczka rodzynek, cynamon. Gruszkę drobno pokroić. Do mleka dodać cynamon. Wymieszać i zagotować. Do wrzącego mleka dodać płatki. Gotować stale mieszając. Gdy owsianka zacznie gęstnieć dodać gruszkę i rodzynki. Całość wymieszać i gotować jeszcze chwilę.), II śniadanie (1 kromka pieczywa z masłem, 1 plaster wędliny, warzywo), obiad (Indyk z pieczarkami [1 porcja] – 120g fileta z piersi indyka, 200g pieczarek, 1 średnia marchewka, ½ małej cebuli, 1 łyżka oliwy z oliwek, sól, pieprz, liść laurowy, estragon. Mięso pokroić w kostkę. Pieczarki przekroić na pół. Marchewkę pokroić w plastry. Cebulę drobno posiekać. Na oliwie podsmażyć mięso z warzywami. Całość wymieszać. Doprawić do smaku solą, pieprzem, estragonem i liściem laurowym. Całość podlać wodą i dusić do miękkości.), podwieczorek (300 ml soku warzywno – owocowego), kolacja (Sałatka warzywna z serem pleśniowym [1 porcja] – 4 liście sałaty/1-2 garści mieszanki sałat, 5-6 pomidorków koktajlowych, ½ średniej papryki, ½ średniej cebuli, 1 plaster sera pleśniowego, 1 łyżka oliwy z oliwek, 1 łyżka octu balsamicznego, 1 łyżeczka miodu, pieprz. Sałatę porwać na mniejsze kawałki. Pomidorki przekroić na pół. Paprykę pokroić na mniejsze kawałki. Cebulę drobno pokroić. Ser pokroić w kostkę. Oliwę połączyć z octem balsamicznym i miodem. Wymieszać. Sałatę połączyć z warzywami. Posypać serem. Polać sosem z oliwy, octu balsamicznego i miodu. Doprawić do smaku pieprzem. Jeszcze raz wymieszać.).

Autor:

dr n. o zdr. Patrycja Kłósek

Przeczytaj kolejne artykuły naszego eksperta