Szkolenia internetowe dla dietetyków Paleta Diet

Blog

dr n. o zdr. Patrycja Kłósek
Zdrowie na wyciągniecie ręki – kuchnie świata

Pierogi, kasza, kluski, gołąbki, kotlet schabowy, bigos, czy golonka to jedne z najpopularniejszych polskich specjałów kulinarnych. Typowe smaki dla naszej kuchni to słony i kwaśny, smaki ostre zostały złagodzone śmietaną. Poszczególne regiony Polski charakteryzują się specyficznymi daniami – np. kojarzony ze Śląskiem rosół (nudelzupa), a na drugie danie rolada z kluskami i modrą kapustą, „warszawskie” flaczki i schabowy z kapustą i ziemniakami, wielkopolskie potrawy (ajntopf, galareta mięsna znana jako auszpik lub „zimne nóżki”, myrdyrda, pyzy, gzik), czy lubelskie pierogi z kaszą gryczaną i białym serem. Mocno zakorzeniona tradycja sprawia, że wszystkie dania kuchni polskiej są bardzo smaczne ale też ciężkie. Wpływy innych kultur sprawił, że coraz częściej odświeżamy kuchnie polską sałatką grecką, frittatą, warzywnym paleo czy sushi. Podróże zagraniczne wzmagają u nas ochotę na nowe składniki i smaki, często niskokaloryczne dania, zdrowe o dużej wartości odżywczej. Co raz częściej tuż za rogiem, w naszym mieście możemy posmakować dań kuchni chińskiej, włoskiej czy skoczyć do tawerny greckiej. Wiele składników w tych kuchniach jest prozdrowotnych.

Specjały kuchni japońskiej

to przede wszystkim znane nam i lubiane sushi. Kuchnia japońska słynie ze stosowania surowych ryb, dużej ilości warzyw i wodorostów. Typowymi daniami są zupy gotowane bezpośrednio przed spożyciem. Wodorosty z kuchni japońskiej należą do artykułów szczególnie bogatych w minerały zwłaszcza wapń, żelazo, miedź, cynk, fluor i fosfor. Są również skarbnicą witamin, w tym witaminy z grupy B, A, C, E, K i PP a przy tym są ubogie w tłuszcze. Zawartość jodu jest największa ze wszystkich produktów spożywczych, na co muszą uważać osoby z chorobami tarczycy. My Polacy kucnie japońską znamy też z imbiru, wasabi i sosu sojowego. Ten ostatni  to jedna z najważniejszych przypraw kuchni azjatyckiej, obecnie używana także w kuchniach tradycji zachodniej. W zależności od kraju pochodzenia, szczegółów receptury i dodanych przypraw sos nabiera różnej konsystencji i smaku.

Specjały kuchni włoskiej

śródziemnomorskie dania są nam bliższe niż kuchnia azjatycka, często chętnie wybieramy się na pizzę czy makaron. Jednak mamy wielki dar do „ulepszania” za wszelką cenę tego co w tej kuchni jest najlepsze. Pizza to często w naszym mniemaniu grube, drożdżowe ciasto z wielką ilością sera goudy, polane ketchupem. Nic bardziej mylnego. Oryginalna pizza neapolitańska jest wytwarzana z lokalnych składników takich jak pomidory i mozzarelli z mleka bawolic (mozzarella di bufala campana). Zgodnie z zasadami wytwarzania tego gatunku pizzy, mąka musi być typu 00. Pozostałymi składnikami ciasta są: drożdże piwne, woda pitna, sól (morska lub kuchenna), oliwa z oliwek. Ciasto powinno być wyrabiane ręcznie. Pizza musi być przygotowywana w piecu opalanym drewnem. Może mieć grubość ok. 0,4 cm w środku i brzegi wysokości 1-2 cm. Po wypieczeniu powinna być chrupiąca, krucha i aromatyczna, o charakterystycznie przyrumienionych brzegach. Gotową pizzę polewamy aromatyczną oliwą. Kuchnia włoska swą popularność zawdzięcza głównie szybkości i prostocie przyrządzania potraw kochamy ją za spaghetti, cannelloni, lasagne oraz oczywiście za przepyszne tiramisu. Kuchnia włoska charakteryzuje się korzystaniem z dużej ilości warzyw i przypraw takich jak oregano, bazylia, pieprz, estragon, tymianek, rozmaryn, a także używaniem parmezanu. W kuchni tej dość powszechnie stosuje się też oliwę, pomidory oraz cebulę i czosnek, a także oliwki. Dzięki tym składnikom kuchnia włoska jest bogata w naturalne przeciwutleniacze czyli antyoksydanty, które między innymi mają działanie antynowotworowe i przeciw działają powstawaniu miażdżycy.

Specjały kuchni greckiej

zazwyczaj postrzegana jest jako zdrowa i prosta. Charakteryzuje się m.in. popularnym w kuchniach śródziemnomorskich i bałkańskich, częstym stosowaniem czosnku, oliwy z oliwek, liści winorośli, dużej ilości warzyw (zwłaszcza pomidorów, papryki, świeżych ziół), baraniny i ryb. Dla nas kuchnia grecka to przede wszystkim feta czyli cierpki ser dojrzewający, który rewelacyjnie komponuje się w sałatkach. Co raz częściej sięgamy też po filo czyli typowe greckie ciasto w cienkich płatach, z dużą zawartością oliwy, podobne nieco do ciasta francuskiego. Jednak najpopularniejszy jest gyros, mięso przygotowane na pionowym ruszcie, opiekane dookoła, podawane na talerzu lub w placku pita i warzywami.

Specjały kuchni hinduskiej

Hindusi są narodem, który praktycznie nie zapada na choroby cywilizacyjne, a to wszystko dzięki odporności, którą wypracowali m.in. poprzez zdrową dietę. Aromatyczne przyprawy, garam masala, imbir, zioła, chili rozgrzewają nasz organizm. Podstawą kuchni hinduskiej jest ryż, natomiast ze względu na to, że hindusi z powodów religijnych ograniczają spożycie mięsa do minimum, ryż podaje się tutaj z mnóstwem świeżych, kolorowych warzyw, z dodatkiem aromatycznych i odpowiednio przyprawionych sosów.

MOJE DIETETYCZNE TOP

Jako dietetyk kliniczny, układając diety dla pacjentów staram się dobierać w swoich jadłospisach ale także w prywatnej kuchni składniki i produkty spożywcze które są u nas w Polsce już dostępne a mają świetne działanie prozdrowotne. Są przyprawy, sosy, warzywa czy owoce które mają dużą zawartość kwasów omega, antyoksydantów i witamin, powinniśmy ich używać jak najwięcej, szczególnie zimą:

  • Czosnek: Jest łatwo dostępny, a przede wszystkim stanowi naturalny lek. Walczy z infekcjami, zbyt wysokim stężeniem cholesterolu, leczy bóle gardła, infekcje przewodu pokarmowego, a także wspomaga odbudowę prawidłowej flory bakteryjnej.
  • Imbir: Imbir jest jedną z tych roślin, bez których wiele narodów nie wyobraża sobie życia. Właściwości lecznicze imbiru są powszechnie wykorzystywane w Azji. Dla każdego Azjaty imbir to podstawowy dodatek do potraw i bardzo skuteczne lekarstwo na przeziębienie (herbata z imbirem), mdłości (napar z imbiru) czy bóle miesiączkowe (plastry korzenia imbiru).
  • Sok z aloesu: Sok z aloesu leczy alergię i trudno gojące się rany, obniża poziom cukru, poprawia odporność. Maści, kremy i żele z aloesu pomocne są w wielu schorzeniach skórnych, np. owrzodzeniach, oparzeniach, ranach.
  • Nasiona chia: są obfitym źródłem kwasów tłuszczowych Omega-3 i Omega-6, witamin, minerałów, przeciwutleniacze.
  • Orzechy: są najbardziej wartościowe ze wszystkich bakalii. Co prawda mają dużo tłuszczu i kalorii, ale są to korzystne dla zdrowia nienasycone kwasy tłuszczowe, zmniejszające ryzyko chorób serca. Orzechy mają wiele właściwości korzystnych dla zdrowia. Wysoka zawartość witamin z grupy B i witaminy E korzystnie wpływa na pracę mózgu i kondycję skóry. Ze względu na dużą ilość białka są bardzo ważnym elementem w diecie wegetarian.
  • Kurkuma: to przyprawa, której właściwości od dawna wykorzystuje się w zarówno w kuchni, jak i tradycyjnej medycynie Dalekiego Wschodu. Kurkuma znalazła zastosowanie m.in. w łagodzeniu bólu miesiączkowego, dolegliwościach żołądkowych i leczeniu trudno gojących się ran i blizn. Wszystko głównie dzięki związkowi o nazwie kurkumina – polifenolowi o wielu właściwościach leczniczych.
  • Awokado: zawiera bardzo duże ilości tłuszczu, ale ten tłuszcz to samo zdrowie. Tłuszczowe kwasy oleinowe, których w owocu przeciętnej wielkości jest aż około 40 g, obniżają poziom złego cholesterolu we krwi, a przez to chronią serce, zmniejszając ryzyko wystąpienia miażdżycy. Kwas oleinowy jest znany również jak składnik przeciwdziałający występowaniu i rozwojowi nowotworów piersi u kobiet i prostaty u mężczyzn.
  • Oliwa z oliwek: to bogactwo nienasyconych kwasów tłuszczowych.
  • Japoński chrzan wasabi: ma właściwości rozgrzewające, antybakteryjne i przeciwgrzybiczne.
  • Goździki: mają właściwości odczulające.
  • Ryby i owoce morza: są nie tylko smaczne, ale i zdrowe. Dzięki swojej wysokiej wartości odżywczej mają korzystny wpływ na organizm. Znajdziesz w nich pełnowartościowe białko o wysokiej przyswajalności, nienasycone kwasy tłuszczowe, witaminę D oraz mnóstwo składników mineralnych jak jod, selen, fluor, magnez, wapń.
Autor:

dr n. o zdr. Patrycja Kłósek

Przeczytaj kolejne artykuły naszego eksperta