Szkolenia internetowe dla dietetyków Paleta Diet

Blog

Mgr Izabela Nowak
Porady dietetyka na radzenie z najczęstszymi objawami ze strony układu pokarmowego – zaparcia, biegunki i wzdęcia

Dużo osób przychodzących do gabinetu skarży się na nieprawidłowe działanie układu pokarmowego, najczęściej są to zaparcia, wzdęcia czy biegunka. Spowodowane są naszym odżywianiem, szybkie jedzenie, przetworzone potrawy, duże ilości cukru… Jak sobie z nimi poradzić?  Oto kilka rad od dietetyka:
ZAPARCIA
  1. Najważniejsze zacząć od regularnych posiłków, o stałych porach- ważne , aby śniadanie było zjedzone w ciągu godziny od wstania. Należy  wolno spożywać każdy kęs (nie jeść w stresie i na szybko),
  2. Zwiększyć produkty z błonnikiem pokarmowym, dostarczać go w ilości 25-40 g na dobę. Błonnik znajduje się w warzywach, owocach, pełnoziarnistych produktach zbożowych, kaszach.
  3. NIE ZAPOMINAJMY o odpowiednim nawodnieniu min. 2 litry na dobę – zaczynając dzień od 1 szklanki przegotowanej wody z miodem ( z cytryną) na czczo lub 2 łyżki siemienia lnianego zalać szklaną ciepłej wody na noc i wypić przed śniadaniem,
  • Namoczone śliwki – wypicie wody (do ½ szkl. wody dodać 4 śliwki), jeśli wypicie wody z wymoczonych śliwek nie wystarczy można zjeść również śliwki.
  1. Unikać produktów działających zapierająco i sprzyjających zaparciom: słodycze, słodkie wyroby piekarskie, mocno słodzone desery, bardzo tłuste dania np. typu fast food, słone przekąski, mocna kawa i herbata czarna,
  2. Warto w kuchni zacząć używać: świeże zioła, natkę, koperek, bazylię, cząber, rozmaryn, tymianek, miętę, majeranek – zawierają one olejki eteryczne o działaniu rozkurczającym
  3. Wprowadzić aktywność fizyczną min 30min dziennie- spacer, rower, basen, siłownia- wybierajmy to co lubimy.

 

WZDĘCIA:
  1. Na początek postarać się wprowadzić dietę lekkostrawną, czyli gotowane potrawy, z mało ilością tłuszczu oraz ostrych przypraw. Uważać na warzywa typu: kapustne, czosnek, por, cebulę, przetwory w occie.
  2. Zrezygnować z napojów typu soki owocowe, gazowanych oraz  słodkich napojów,
  3. Warto dodawać do potraw niewielką ilość kminku lub imbir,
  4. Należy także zwrócić uwagę na regularne spożywanie małych objętościowo posiłków (4-5 w ciągu dnia) oraz dokładne przeżuwanie jedzenia,
  5. Zrezygnować z żucia gumy oraz ssania twardych cukierków, nie pić za pomocą słomki, ponieważ dochodzi wówczas do połykania nadmiernych ilości powietrza, które sprzyja powstawaniu gazów,
  6. Istnieją też pokarmy, które mają zdolność absorpcji substancji lotnych, zmniejszając w ten sposób nieprzyjemne zapachy. Są to: zielona sałata, natka pietruszki, żurawina.
  7. Nie jeść i pić w jednym czasie.  W profilaktyce wzdęć nie można też zapominać o odpowiedniej podaży płynów, tj. od 1,5 do 2 litrów dziennie. Wpływają one na prawidłową perystaltykę jelit.
  8. Spożycie ziół: mięty pieprzowej, kopru włoskiego, rumianku oraz przypraw: majeranek, kminek, gorczyca, anyż,
  9. Spożycie probiotyków w formie kiszonek, jogurtów, kwasu chlebowego przyczyniającego się do zasiedlenia niepatogennych bakterii w jelicie, które nie produkują gazów, spożycie niegazowanych płynów, nie zawierają dwutlenku węgla wzmagającego wzdęcia,
  10. Należy również pamietać o odpowiedniej aktywności fizycznej.
BIEGUNKA
  1. zalecana jest dieta lekkostrawna (tj. przy wzdęciach),
  1. ograniczyć picie dużych ilości kawy, mocnej herbaty czy alkoholu. Wskazane jest spożywanie dużej ilości płynów, najlepiej wody mineralnej, ale można także pić kakao na wodzie czy herbatki ziołowe. Świetnym lekiem na biegunkę jest napar z suszonych jagód – przynosi szybką ulgę, nawadnia i zmniejsza ból brzucha.
  2. Zaleca się przyjmowanie co najmniej 1,5 litra płynów dziennie. Może to być wysoko zmineralizowana woda mineralna, ale także lekkie, ziołowe napary (np. herbata z mięty). W aptece warto kupić specjalne preparaty zawierające elektrolity. Gorące napoje osłabiają perystaltykę jelit – warto je wprowadzić.
  3. Posiłki powinny być jedzone regularnie, najlepiej 4-5 razy dziennie, małe porcje – przejadanie się może spotęgować dolegliwości.
  4. Menu powinno znaleźć się dużo warzyw, najlepiej gotowanych: ziemniaki, marchewka, pietruszka, seler. Z surowych warto jeść sałatę i cykorię, z dodatkiem naturalnego jogurtu lub kefiru.
  5. Jogurty i probiotyki – każdorazowe wypróżnienie podczas biegunki zaburza odpowiedni stan jelitowej mikroflory, która na co dzień wspomaga prawidłową przemianę materii i pracę układu pokarmowego. Dlatego by ją odbudować, warto spożywać jogurty i kefiry, które zawierają żywe kultury bakterii, ewentualnie można suplementować probiotyki.
  6. Owoce zawierające garbniki – garbniki to pochodzące z roślin związki chemiczne, które działają ochronnie na błony śluzowe jelit, hamując wnikanie szkodliwych drobnoustrojów i zapobiegając nasileniu biegunki. Owoce będące dobrym źródłem garbników to poziomki, borówka czarna, jagody, czarna porzeczka, aronia oraz banany, które dodatkowo dostarczą deficytowego przy biegunce potasu.
  7. Unikać należy produktów z pełnego przemiału, np. pieczywo wieloziarniste, mąki razowe, otręby, kasze, makaron razowy, gdyż zawierają dużo błonnika pokarmowego, który jest trudno strawny.
  8. Potrawy powinny być rozdrobnione i łatwe do spożycia. Zupy muszą być przygotowywane na wywarach warzywnych, nie używamy tłustych mięs, kości, dodatków tj. grzyby suszone, smażony boczek.
  9. Unikanie wysokoprzetworzonych potraw ( fast foody, zupy w proszkach), konserw ( ryby w sosach, gotowe sałatki z majonezem), produkty w zalewach octowych.

Jeśli jednak te dolegliwości mimo zmiany stylu życia wciąż się utrzymują, należy skonsultować się z lekarzem.

Autor:

Mgr Izabela Nowak

Przeczytaj kolejne artykuły naszego eksperta