Szkolenia internetowe dla dietetyków Paleta Diet

Blog

mgr Donata Krawczyk
Moc przyzwyczajenia

Czy zdarzyło Ci się kiedyś więcej niż raz, nie zgasić światła w łazience, zostawić niedopitą herbatę na biurku? Pewnie tak, a czy nie wyobrażasz sobie rozpoczęcia dnia bez kubka kawy? Takich drobnych przykładów może być więcej, jednak zastanówcie się, że często robimy te rzeczy automatycznie, bez zastanowienia, ponieważ jesteśmy do tego przyzwyczajeni. Przeczytałam kiedyś, że nawyk ma potężną moc, natomiast przyzwyczajenie jest drugą naturą człowieka. O ile jakieś przyzwyczajenie niesie ze sobą pozytywne konsekwencje np. codzienne czytanie książki przed snem, dzięki czemu wzbogacamy zasób słownictwa, jesteśmy bardziej skoncentrowani, ale również zwiększamy naszą wiedzę, tak niektóre przyzwyczajenia w ogóle nie wnoszą nic pozytywnego do naszego życia. Dlaczego jednak w dalszym ciągu je powtarzamy?

Tu przechodzimy do sedna sprawy. Zobaczcie jak silne musi być przyzwyczajenie do palenia papierosów, picia alkoholu. Prawie każdy wie, że tego typu używki szkodzą zdrowiu i zwiększają ryzyko zachorowania na choroby nowotworowe. Jednak tylko nielicznym udaje się zerwać
z nałogiem.

Dlaczego tak ciężko jest nam zaprzestać robić pewnych rzeczy, skoro wiemy, że przez nie tylko szkodzimy sobie, nie idziemy do przodu i zaniżamy jakość naszego życia?

Do napisania tego artykułu zainspirowała mnie sytuacja jaka miała miejsce w gabinecie podczas wizyty. Jednej z moich pacjentek udało się schudnąć tyle ile zamierzała. Jak analizowałyśmy, co się zmieniło od momentu uzyskania szczupłej sylwetki, z radością stwierdziła, że…potrafi założyć skarpetki na stojąco, a jej brat nadal się męczy!
Zobaczcie sami, zakładanie skarpetek na siedząco z powodu nadmiaru kilogramów, jest bardzo niekomfortowe i męczące. Pomyślcie ile osób z nadwagą czy otyłością wykonuje tą czynność codziennie, ale nie zastanawia się nad przyczyną. Można rzec, jakie to proste, przytyłeś/aś to schudnij, będzie Ci o wiele lżej. Jednak nie każdy potrafi z dnia na dzień podjąć taką decyzję. Proces zmiany stylu życiu, wyrobienia nowych zdrowych nawyków jest długotrwały. Jednak, aby był on skuteczny potrzebny jest plan działania i dążenie powolutku do zamierzonego celu. W tym właśnie pomagamy naszym pacjentom!

Jak walczyć z negatywnym przyzwyczajeniem?

Przede wszystkim, należy zauważyć problem i chcieć go zmienić. Świadomość oraz nastawienie na działanie to kluczowe elementy, które pomogą nam osiągnąć wymarzony cel. W filmach nie raz widzimy wielkie przemiany głównych bohaterek, gdzie z zakompleksionej, nie mogącej znaleźć pracy, uzależnionej od śmieciowego jedzenia i wina kobiety, nagle staje się bizneswoman. Tylko, to nie musi być film. Takie metamorfozy naprawdę się zdarzają.
Musisz chcieć tej zmiany, wierzyć, że zaowocuje ona lepszym komfortowym życiem, a jaki napiszesz scenariusz zależy tylko od Ciebie.

Autor:

mgr Donata Krawczyk

Przeczytaj kolejne artykuły naszego eksperta