Szkolenia internetowe dla dietetyków Paleta Diet

Blog

mgr Donata Krawczyk
Jak tworzyć treści wideo dla pacjentów?

W dzisiejszych czasach odbiorcy w mediach społecznościowych jako formę przekazu coraz częściej wybierają film wideo. Dlaczego? Wydaje nam się, że troszkę
z lenistwa… W dobie Internetu, gdzie dominują gify, obrazki, reklamy chętniej wybieramy krótki film do obejrzenia, niż czytamy wpis, artykuł. Dlatego też zwięzłość przekazywanych treści, ale również forma w jakiej przekażemy naszą wiedzę, informację o naszej marce itd. ma kluczowe znaczenie dla odbiorcy. Po za tym film wideo jest atrakcyjniejszy, dynamiczny, ciekawszy niż sam tekst. Oczywiście znajdą się również zwolennicy klasyki i będą chętniej wczytywać się w tekst, ale to jest kwestia indywidualna. Przede wszystkim najważniejsze jest to, że w filmie wideo-odbiorca, a może Twój przyszły pacjent będzie miał okazję Cię poznać i utożsamić się z Tobą!

Poniżej przedstawiamy kilka porad, które mogą być krótkim przewodnikiem dla dietetyków, którzy zdecydowali się tworzyć treści wideo na swoich profilach.

To zaczynajmy!

1. Miejsce udostępniania wideo

Przed rozpoczęciem tworzenia treści wideo zastanów się na jakich serwerach społecznościowych będą one przez Ciebie udostępniane.
Jeżeli zdecydujesz się na dłuższe formaty (10 minut i powyżej) na pewno lepszym rozwiązaniem będzie dodawanie takich wideo na YouTube.
Natomiast Instagram będzie dobrą alternatywą dla krótszych filmów np.
z zapowiedzią jakiegoś odcinka filmowego itp.
Oczywiście większą oglądalność i grupę odbiorców uzyskasz, udostępniając z YouTube swoje filmy na profilach takich jak Facebook czy LinkedIn.
Do treści wideo zaliczane są również transmisje na żywo, czy relacje wideo na Instagramie. Na początku rozpisz sobie odpowiedzi na podstawowe pytania: Co chcesz przekazywać swoim odbiorcom? Gdzie? Co jest dla Ciebie korzystniejsze i dla Twojej marki? Stwórz plan działania.

2. Rodzaje wideo

O mnie tzw. BIO Nagraj film, w którym opowiesz kilka słów o sobie. Przedstawisz swoje działanie, to jak pracujesz z pacjentami, w jakiej dziedzinie dietetyki się specjalizujesz. Taki film możesz udostępnić w poście i przypiąć go na górze swojej tablicy na Facebooku, aby każdy kto pierwszy raz wchodzi na Twoją stronę miał okazję Cię poznać.

O&A (Questions and Answers) czyli pytania i odpowiedzi. Podczas wizyt zapewne pacjenci pytają Cię o wiele rzeczy. Staraj się spisywać te pytania
i utworzyć swoją bazę. Później np. możesz posegregować je na kategorie
i utworzyć filmiki tematyczne, w których będziesz na nie odpowiadał/a.

Wideo z opinią zadowolonych pacjentów Taki film jest o tyle trudniejszy do zrealizowania, ponieważ niektóre osoby, wstydzą się ukazania swojej twarzy przed kamerą, lub nie chcą mówić nikomu, że uczęszczały do dietetyka (co dla nas jest absurdem, ponieważ powinien być to powód do dumy! ) Dlatego, realizacja takiego nagrania będzie wymagała czasu, aby zebrać odpowiednią liczbę chętnych pacjentów do wzięcia udziału w takim przedsięwzięciu. Niemniej jednak, wideo z efektami kuracji naszych pacjentów, którzy sami mówią o osiągnięciu swojego sukcesu, będzie najbardziej wiarygodną reklamą Twojej marki osobistej i pracy jako dietetyk.

Czy moje usługi są dla wszystkich? W sieci każdy zachwala swoje usługi, że jest idealny i dla każdego. Zastanów się czy faktycznie tak może być? Zauważ, czy jakiś reklamowany produkt, który ma kilkanaście składników i działa jednocześnie na włosy, jędrną skórę, odchudzanie, dobre samopoczucie itd. będzie dawał równie skuteczne efekty?
Jeżeli stworzysz wideo i podkreślisz w nim, że jesteś np. dietetykiem klinicznym i specjalizujesz się w wielu jednostkach chorobowych, ale np. nie prowadzisz wegan, nie pokażesz swojej słabości, ale szczerość i unikatowość swoich usług. Tak samo dietetyk sportowy, będzie się lepiej czuł pracując ze sportowcami, przygotowując plany żywieniowe pod jednostki treningowe, a np. może mieć mniejsze doświadczenie z pacjentami, u których występują choroby dietozależne.

Uwzględnij to w takim wideo wtedy będziesz kojarzony/a z daną specjalnością. Dietetyka jest tak szeroką i ciągle rozwijającą się nauką, że nie sposób być najlepszym specjalistą we wszystkich gałęziach dietetyki.

3. A co ze sprzętem?

Nie musisz się martwić, że nie masz profesjonalnej kamery, aparatu. Wystarczy Twój smartfon i kilka ważnych aspektów, które musisz spełnić, aby Twoje wideo było dobrze przygotowane.

  • Dobrze, masz już smartfon w ręce. Teraz zdecyduj, którą kamerą będziesz nagrywał. Przednia zazwyczaj ma gorszą jakość, natomiast nie ma podglądu. Jeżeli masz dobrej jakości smartfon i aparat przedni ma dobrą rozdzielczość możesz wybrać tę opcje do nagrywania. Jeżeli patrząc na siebie będziesz się rozpraszać wybierz do nagrania kamerę tylną.
  • Pamiętaj o stabilnym ustawieniu smartfona na statywie. Wyczyść obiektyw oraz użyj światła dziennego do nagrywania, ewentualnie zaopatrz się w dodatkową lampę. Musisz zadbać o odpowiednią jasność i ostrość twarzy.
  • Aby odbiorca Cię dobrze słyszał najlepiej, abyś użył dodatkowego mikrofonu, który możesz przypiąć do koszuli/bluzki. Taki mikrofon tłumi dźwięki z otoczenia i sprawia, że nagranie jest bardziej profesjonalne.
  • Przed rozpoczęciem nagrywania sprawdź swoja pamięć w telefonie, abyś mógł/mogła zapisać swoje dzieło.
  • Ustaw odpowiednią jakość. Najlepiej 1080p lub 4K
  • Możesz nagrać, krótkie wideo na którym sprawdzisz czy ostrość, jakość, dźwięk są na zadowalającym poziomie, oraz czy za Tobą nie ma zbędnych rzeczy, które mogą psuć kadr.
4. Systematyczność to podstawa

Nagrywaj systematycznie, bądź cierpliwy/a i oswajaj się przed kamerą. Staraj się być sobą i zachowywać naturalnie. Nie ma nic gorszego niż sztywne ramy i przesadnie wyuczony tekst. Oczywiście warto, wcześniej się przygotować. Dlatego napisz to co chcesz przekazać odbiorcy na filmie
i przeczytaj na głos parę razy, żeby poćwiczyć wymowę. Udostępniaj swoje wideo, rób co masz robić i nie oczekuj kilku tysięcy subskrypcji od razu. Takie działanie wymaga czasu, ale nie poddawaj się, a już nie długo zobaczysz pierwsze efekty Twojej pracy.

W Internecie działa już bardzo wiele dietetyków. Zauważ, że wszystkie hasła, które mają przyciągnąć Twoich pacjentów do przyjścia na konsultację lub kliknięcie
w najnowszy post brzmią podobnie. Daje to efekt ,,zlewania się” pośród wszystkich wpisów na Facebooku. Wideo może stać się dla Ciebie narzędziem, które pozwoli wyróżnić Cię od innych. Zaletą treści wideo jest to, że odbiorca zauważy emocje, które bardziej wpłyną na wewnętrzne odczucia i sprawią, że zostaniesz zapamiętany/a przez daną osobę. Powodzenia!

Autor:

mgr Donata Krawczyk

Przeczytaj kolejne artykuły naszego eksperta