Szkolenia internetowe dla dietetyków Paleta Diet

Blog

mgr Donata Krawczyk
Zespół policystycznych jajników (PCOS)- podstawy żywienia

PCOS jest zaburzeniem hormonalnym, który charakteryzuje dysfunkcja jajników. Skutkuje to występowaniem zaburzeń miesiączkowania, płodności, nadmiernego owłosienia, a także nadwagi i otyłości. Uważa się, że PCOS jest przyczyną niepłodności nawet u 70% dotkniętych tym zaburzeniem kobiet. U kobiet szczególne znaczenie w rozpoznawaniu chorób endokrynologicznych może mieć samoobserwacja cyklu miesiączkowego, która pozwala stwierdzić takie objawy, jak: nieprawidłowa długość poszczególnych faz cyklu.

Zespół policystycznych jajników należy do chorób autoimmunologicznych. Głównym problemem są zaburzenia hormonalne związane z nadmiarem androgenów (hiperandrogenizm) tzn. androstendionu, testosteronu oraz dihydrotestosteronu. PCOS, często jest powiązany z insulinoopornością. Istotne jest uzyskanie redukcji masy ciała wskutek zmiany stylu życia, za pomocą diety oraz wprowadzenia aktywności fizycznej, co pozwala na odzyskanie potencjału reprodukcyjnego.

Jaki są podstawowe zalecenia żywieniowe przy PCOS?
  • Przede wszystkim, powinno się wykluczyć z diety cukry proste, przetworzone produkty mączne takie jak pączki, ciasteczka, drożdżówki. Należy zwrócić też szczególną uwagę na eliminację produktów zawierających syrop glukozowo-fruktozowy np. słodkie napoje słodzone, słodycze, jak również nadmiar suszonych owoców. Należy też zmniejszyć spożycie węglowodanów prostych: białego chleba, bułek, makaronów pszennych, mącznych wyrobów (pierogi, naleśniki)
  • Należy wykluczyć z diety produkty gotowe, typu instant-zupki chińskie, gotowe mieszanki przypraw, sosy. Takie produkty zawierają dużo konserwantów i barwników. Należy też ograniczyć spożycie przetworzonego sklepowego mięsa, szynek itp. Najlepiej przygotowywać takie produkty samemu.
  • Należy ograniczyć nabiał. Głównie przetworzone produkty mleczne, z dodatkiem barwników, cukru. Maślanki owocowe czy słodkie jogurty, musy itp.
  • Powinno się wykluczyć prozapalne produkty, u których dominują kwasy tłuszczowe omega-6. Orzechy ziemne i przetworzone masła orzechowe, oleje kukurydziane, gotowe wypieki. Oczywiście wszelkie przetworzone słodycze- batony, czekolady z dodatkiem oleju palmowego.
  • W celu zmniejszenia stanu zapalnego, powinno się wprowadzić do diety produkty z dużą zawartością przeciwutleniaczy, zwalczające wolne rodniki: kurkuma, imbir, kwasy omega-3, olej z czarnuszki, olej lniany oraz zwiększyć podaż w diecie warzyw i owoców.

Każde modyfikacje w diecie, należy wprowadzać indywidualnie. Każdy pacjent jest inny i reaguje inaczej na poszczególne produkty. Natomiast powyższe wytyczne stanowią podstawę w zmianie żywienia i mogą wpływać korzystnie na zmianę samopoczucia i polepszyć stan zdrowia.

Źródło: Smyczyńska J.: Diagnostyka i leczenie zaburzeń hormonalnych jako wyraz troski o zdrowie prokreacyjne i profilaktyka niepłodności. Czy metody rozpoznawania płodności mogą być pomocne? ŻYCIE i PŁODNOŚĆ. UJĘCIE INTERDYSCYPLINARNE ISSN 2082-7067 3 (39)2019 KWARTALNIK NAUKOWY

Autor:

mgr Donata Krawczyk

Przeczytaj kolejne artykuły naszego eksperta