Szkolenia internetowe dla dietetyków Paleta Diet

Blog

mgr Donata Krawczyk
Insulinooporność – diagnostyka i zalecenia dietetyczne

Insulinooporność jest to stan obniżonej wrażliwości komórek na insulinę. Insulina to hormon, który jest odpowiedzialny m.in. za regulowanie stężenia glukozy we krwi. Skutkiem insulinooporności jest zaburzony poziom glukozy we krwi, czyli nieprawidłowa glikemia. Co za tym idzie? Organizm zwiększa produkcję insuliny i pojawia się hiperinsulinizm. Jak się to ma do dalszych konsekwencji zdrowotnych?

Przede wszystkim zauważalna tendencja do tycia, zwiększone ryzyko stłuszczenia wątroby w przyszłości, zaburzone parametry lipidowe (cholesterol) jak również nieprawidłowa praca jajników.

Przyczynami insulinooporności są:

  • Stany zapalne, często ukryte, nieleczone
  • Nieprawidłowy styl życia
  • Otyłość typu jabłko (wisceralna, trzewna, brzuszna)
  • Dodatni bilans kaloryczny, czyli jemy więcej niż wymaga nasze zapotrzebowanie energetyczne
  • Spożywanie produktów o wysokim indeksie glikemicznym

Jak sprawdzić czy mam insulinooporność?

Jeżeli w ostatnim czasie zauważyliście spadek koncentracji, zmęczenie. Tyjecie, a nie zmieniliście diametralnie sposobu żywienia. Odczuwacie senność po spożyciu posiłków zawierających węglowodany, lub macie napady jedzenia po krótkim czasie od spożycia posiłku, to warto zrobić profilaktycznie badania.

  • Glukoza i insulina na czczo- normy są dosyć szerokie. Poziom glukozy powinien się mieścić pomiędzy wartościami 70-99mg %, natomiast insulina najlepiej powinna mieć wartość poniżej 10.
  • OGTT (krzywa glukozowo-insulinowa)- głównie to badanie wykonuje się w celu diagnostyki cukrzycy, natomiast w przypadku innych zaburzeń metabolicznych w tym insulinooporności może być kluczowe.
  • Współczynnik HOMA-IR (insulina na czczo x glikemia na czczo / 22,5) można również skorzystać z kalkulatora. Współczynnik ten nie powinien przekraczać wartości powyżej 1. W przypadku wartości powyżej 2- wskazuje na insulinooporność, gdy jest nieco podwyższony warto i tak skonsultować się z lekarzem.

Zalecenia dietetyczne przy insulinooporności:

  1. Zmniejsz stan zapalny, na początek całkowicie postaraj się wyeliminować z diety cukier oraz wszelką przetworzoną żywność (fast-foody, słodycze, gotowe dania, soki i słodkie napoje gazowane, produkty typu instant)
  2. Zadbaj o podaż warzyw i owoców w diecie. Przygotuj koktajle, zupy, sałatki. Pamiętaj, aby znajdowały się w każdym posiłku.
  3. Pamiętaj o zdrowych tłuszczach – olej lniany, olej z czarnuszki, które wykazują działanie przeciwzapalne.
  4. Spożywaj produkty o niskim indeksie glikemicznym- warzywa i owoce półtwarde. Unikaj gotowanej marchewki i buraka, bo mają wysoki IG (po obróbce technologicznej, zmienia się ich struktura)
  5. Unikaj pszennego pieczywa, drobnych kasz, makaronu pszennego, klusek, naleśników (mają wysoki IG) zamiast tego wprowadź pełnoziarniste produkty zbożowe. Chleb żytni, grube kasze, makaron razowy.
  6. Pamiętaj o odpowiedniej obróbce technologicznej. Nie smaż na głębokim tłuszczu! Zamiast tego gotuj w wodzie, na parze, duś bez dodatku tłuszczu, piecz w piekarniku w folii lub pergaminie.
  7. Zadbaj o dobrą jakość snu. Nie używaj telefonu przed samym zaśnięciem.
  8. Wprowadź umiarkowaną aktywność fizyczną. Spacer lub basen może wpłynąć korzystnie na zdrowie.
  9. Pamiętaj, że insulinooporność to też stan zapalny, jak również nadmiar tkanki tłuszczowej. Aby polepszyć parametry i zadbać o zdrowie wymagana jest również redukcja tkanki tłuszczowej i wprowadzenie diety ubogoenergetycznej.
  10. Jedz regularnie, w równych odstępach czasu i pamiętaj o odpowiednim nawodnieniu.
Autor:

mgr Donata Krawczyk

Przeczytaj kolejne artykuły naszego eksperta