Szkolenia internetowe dla dietetyków Paleta Diet

Blog

mgr Donata Krawczyk
Jak zadbać o odporność organizmu?

Nasz układ immunologiczny to złożona machina powiązana z innymi układami w tym hormonalnym czy nerwowym. Nie działa sam sobie. To jak funkcjonuje zależy od naszej kondycji nie tylko fizycznej, jak również psychicznej.

Stres osłabia odporność organizmu, zwłaszcza ten przedłużający się. Przemęczenie czy np. przebycie choroby, intensywne treningi, jak również silne napięcie emocjonalne związane z codziennymi sytuacjami życiowymi- te wszystkie czynniki powodują zmniejszenie liczby białych krwinek, a zwiększenie hormonów stresu takich jak kortyzol i adrenalina. Są to zmiany prowadzące do spadku odporności.

Natomiast istnieją także hormony peptydowe, które wpływają na łagodzenie poziomu doświadczonego przez nas stresu- chodzi o endorfiny. Wydzielane są one w sytuacji gdy, jesteśmy zrelaksowani, uprawiamy regularną aktywność fizyczną, czy po prostu śmiejemy się!

W walce z drobnoustrojami układ odpornościowy człowieka dysponuje dwoma głównymi mechanizmami obrony: odporność swoista (nabyta) i nieswoista (wrodzona). Musimy pamiętać, że odporność budujemy latami. Dlatego bardzo istotne jest, aby żywieniem modulować swoją odporność przez lata. Produktami, które warto wprowadzić do codziennego menu, które będą wpływały korzystnie na nasz organizm to: oleje roślinne np. olej lniany, który jest bogatym źródłem nienasyconych kwasów tłuszczowych omega 3 i 6. Pobudzają aktywność fagocytów- komórek, które pochłaniają bakterie. Ponadto wykazują silne działanie przeciwzapalne. Warto wspomnieć, że we wszystkich gatunkach ryb i owoców morza znajdziemy też selen. Jest on jednym z najważniejszych pierwiastków dla naszego układu odpornościowego, działa przeciwzapalnie i przeciwutleniająco. Czosnek, jest także naturalnym antybiotykiem. Po jego rozdrobnieniu związek siarki allina przekształca się w allicynę, które świetnie radzi sobie w pokonywaniu drobnoustrojów i wspomaga leczenie infekcji.

Czego należy unikać?
  • Należy wyeliminować z diety tłuszcze trans, które znajdują się w ciastach, margarynach, przetworzonych słodyczach.
  • Nadmiar słodyczy w diecie powoduje wahania gospodarki glukozowo-insulinowej co nie wpłynie korzystnie na odporność organizmu.
  • Unikać nagłych zmian temperatury, zadbać o odpowiedni ubiór adekwatny do panujących warunków atmosferycznych.
Co należy wprowadzić, o co zadbać?
  • Aktywność fizyczną. Najlepiej chociaż ustalić sobie cel 10 tys. kroków dziennie. Jeżeli uda Ci się po jakimś czasie bez problemu osiągnąć ten pułap, zwiększ do 12 tys itd.
  • Dbaj o sen, regenerację, relaks, w przypadku braku snu i dużego stresu układ odpornościowy nie funkcjonuje tak, jak powinien.
  • Suplementuj odpowiednią ilość witaminy D3.
  • Zadbaj o dietę bogatą w warzywa i owoce. Pamiętaj wiec, aby w diecie znajdowały się kolorowe różnorodne warzywa oraz owoce, również cytrusowe. Można również do jadłospisu warto dołączyć kiszonki, soki z kiszonek i fermentowane produkty, które zadbają korzystnie o bakterie jelitowe.
  • Pamiętaj o nawodnieniu! Oprócz wody możesz pić napar z czystka, jak i napar z dodatkiem świeżego imbiru, pomarańczy, goździków.
  • Należy zadbać o podaż witaminy C oraz probiotyków, które będą wpływały na odporność.
Autor:

mgr Donata Krawczyk

Przeczytaj kolejne artykuły naszego eksperta