Szkolenia internetowe dla dietetyków Paleta Diet

Blog

mgr Donata Krawczyk
Wypadanie włosów? Zbadaj przyczynę!

Niestety w gabinecie na pierwszej wizycie często słyszę od pacjentów, że zaczęły im wypadać włosy. Chyba każda kobieta marzy o pięknej sylwetce i gęstych zdrowych włosach. Niestety często doszukujemy się nowości aptecznych, suplementów zamiast zacząć od wewnątrz…

Z pewnością w pierwszej kolejności powinniśmy wykonać badania krwi. Oczywiście przyczyn wypadania włosów jest bardzo dużo, natomiast skupimy się na najważniejszych z nich:
  1. Przewlekły lub także nagły, ostry stres. Co wiąże się często z problemami ze snem, brakiem regeneracji i ciągłym przemęczeniem. O wypoczynek, kondycję psychiczną, tak samo trzeba zadbać jak o inne obowiązki. Pamiętaj o tym jeżeli chcesz zadbać o siebie.
  2. Zbadanie morfologii z rozmazem. O wypadaniu włosów mogą świadczyć niedobory: żelaza, cynku, witaminy B12 – u osób, które ograniczyły mięso lub całkowicie wyeliminowały już jakiś czas temu warto zbadać stężenie tej witaminy. Przy zbadaniu żelaza warto wykonać również ferrytynę.
  3. Przyczyną mogą być również niezdiagnozowane choroby tarczycy, niedoczynność lub nadczynność – TSH, FT3, FT4.
  4. Zaburzona gospodarka hormonalna progesteronu i estrogenu.
  5. Wysoki poziom prolaktyny – hiperprolaktynemia.
  6. Wyczerpanie organizmu. Intensywne treningi, przetrenowanie.
  7. Dieta wysokoprzetworzona z małą gęstością odżywczą, a dużą energetycznością. Zazwyczaj uboga w bardzo cenne składniki odżywcze i witaminy: cynk, żelazo, kwasy omega 3, selen, witaminę B12.
O co należy zadbać?
  • Należy wprowadzić do codziennej diety produkty z pełnego ziarna, zadbać o podaż zdrowych tłuszczy (olej lniany, z czarnuszki, olej rzepakowy) orzechów, dobrej jakości mięsa, ryb, warzyw, a w szczególności zielonych liściastych i dużo owoców z przewagą jagodowych, które mają wysoki potencjał antyoksydacyjny.
  • Powinno się spożywać 4-5 posiłków w ciągu dnia i pić dużą ilość wody mineralnej 2-3l. Takie podstawowe zasady oraz eliminacja przetworzonej żywności, gotowców, słodyczy może już dawać pierwsze efekty w poprawie samopoczucia, zdrowia i kondycji włosa po ok miesiącu.
  • Należy też zadbać o pielęgnację skóry głowy. Dobór odpowiedniego szamponu, odżywki, a także ocenić kapitał włosa. Najlepiej zwrócić się o taką poradę do specjalisty – trychologa.
Autor:

mgr Donata Krawczyk

Przeczytaj kolejne artykuły naszego eksperta