Szkolenia internetowe dla dietetyków Paleta Diet

Blog

mgr Donata Krawczyk
Autosabotaż- to przez to nie osiągasz celu!

Autosabotaż innymi słowy to różne sposoby działania, myślenia, które zmniejszają do minimum szansę osiągnięcia celu oraz jednocześnie zawsze dostarczają usprawiedliwień dla porażki, niepowodzeń. Nie jako to rzucanie sobie kłód pod nogi – samoutrudnianie.

To umiejscowienie kontroli na zewnątrz.

Zrzucanie winy za niepowodzenia na czynniki zewnętrze takie jak np. nadmiar obowiązków, pech, warunki atmosferyczne, inne osoby, los.

Osoby, które działają w ten sposób chronią swoje poczucie własnej wartości. To co im się przytrafia nie jest ich winą, ale serią niefortunnych zdarzeń…

Jakie mogą być przykłady autosabotażu ?
  • Jednym z przykładów autosabotażu może być prezentacja swojej słabości. Winę za porażki, niepowodzenia zrzucamy na to, że jesteśmy leniwi, zbyt nieśmiali, nadwrażliwi, lub często odnośnie dolegliwości jakie odczuwamy (czasem mogą być akurat zgodne z prawdą) obniżenie nastroju, złe samopoczucie.
  • Inny przykład autosabotażu to zjawisko prokrastynacji, czyli odkładania istotnie ważnych zadań, obowiązków w czasie. Usprawiedliwianie to innymi czynnościami, które w danym momencie są ważniejsze do wykonania. W kontekście zmiany i odchudzania wszystkie zadania, które wcześniej nie robiliśmy, a mają istotny wpływ na zmianę nawyków żywieniowych wydają się trudne i sprawiają dyskomfort. Np. zamiast skupić się na przygotowaniu posiłków na następny dzień do pracy, zaczynamy układać kosmetyki w szafce, lub sprzątać.

Osobie stosującej autosabotaż trudno jest się zgodzić z prawdą. Ciężko jest jej zaakceptować, że np. atmosfera w pracy, nie jest związana z problemem natury zawodowej, a problemami rodzinnymi danej osoby. Istnieje obawa przed zmianą przyzwyczajeń życiowych, która wymaga dużo sił
i zasobów. Koniec końców dla takich osób lepiej zaakceptować, że tacy już są i nie da się tego zmienić.

Czy autosabotaż jest niebezpieczny?

Poprzez przyzwyczajenie i powtarzalność może stać się nawykiem. Gdy dana osoba ciągle utrudnia sobie życie- tak bardzo skupia się na szukaniu przyczyn niepowodzenia, to nie jest w stanie zaangażować się w szukanie rozwiązania w problemie i produktywnym działaniu. Tym samym zdaje sama siebie na porażkę. Osoba stosująca autosabotaż, jednak nie odczuwa, że za jej niepowodzeniem stoi brak starań, zła organizacja, lenistwo, tylko jakiś czynnik zewnętrzny. Taki sposób działania może stać się pułapką.

Jeżeli dana osoba obserwując się, zda sobie sprawę z faktycznych przyczyn jej niepowodzeń, jest w stanie zmianą sposobu myślenia, mobilizacją świadomie pozbyć się odczuwanego dyskomfortu. Jednak w wielu przypadkach może się okazać, że dla niektórych to nie jest możliwe, bez skorzystania z pomocy specjalisty-psychologa bądź psychoterapeuty.

Temat autosabotażu powinien Ci dać znak alarmowy, jeżeli jesteś osobą, która się stara, w Twojej ocenie dajesz z siebie 100%, układasz plany, a mimo to nie osiągasz zamierzonego celu…

Pamiętaj, że nic się nie zmieni w Twojej głowie, dopóki nie będziesz nad nią pracować. Przekonania mogą ulec zmianie. Strach i lęk przed nieznanym jest i zawsze będzie, ale nie są one do niezaakceptowania. Działaj mimo lęku, a zobaczysz jak posuwasz się do przodu!
Autor:

mgr Donata Krawczyk

Przeczytaj kolejne artykuły naszego eksperta