Szkolenia internetowe dla dietetyków Paleta Diet

Blog

mgr Donata Krawczyk
Psychologiczne aspekty jako ważna rola w redukcji masy ciała

W obecnych czasach nadwaga i otyłość to wyzwanie nie tylko dla pacjentów, ale także dla dietetyków współpracujących nad zmianą stylu życia pacjenta. Osoby odchudzające się, często mają za sobą wiele diet redukcyjnych, z nadzieją dokonują kolejnej próby, ale wciąż nie udaje im się osiągnąć zamierzonego celu. Otóż za sukcesem nie tylko stoi chęć wprowadzenia zmian, ale też konsekwencja w działaniu. Proces leczenia nadwagi i otyłości powinien mieć charakter kompleksowy. Pacjent nie tylko powinien skupiać się na jadłospisie, ale również odczuwać wsparcie, motywację i pomoc ze strony psychodietetyka [1].

Często pacjenci z nadwagą czy otyłością nie potrafią sobie radzić z emocjami, takimi jak: lęk, złość, poczucie winy. Nie akceptują siebie i swojego wyglądu, mają niskie poczucie własnej wartości. Stosują dietę, ale często w momencie pocieszenia sięgają po jedyny znany im sposób nagrody w postaci jedzenia, później odczuwając ogromnie poczucie winy, utrwalając tym samym błędne koło odchudzania. Ogromne znaczenie ma rozmowa z pacjentem. Dlaczego zdecydował się na proces chudnięcia? Dla kogo to robi? Uświadomienie jego aktualnych zasobów energetycznych do zmiany oraz wyznaczenie realnych celów. Warto wspomnieć również o psychologicznych uwarunkowaniach otyłości, do których zaliczyć można zaburzenia mechanizmu samoregulacji, przekonania danej osoby, przeżywanie emocji oraz metody radzenia sobie ze stresem [2].

Świadomy proces odchudzania to połączenie dwóch składowych: pracy nad zmianą nawyków żywieniowych, oraz współpracy psychodietetycznej z pacjentem nad jego przekonaniami, emocjami jak również skupienie się nad zwiększeniem poczucia własnej skuteczności [3].

Okazuje się, aby zwiększyć prawdopodobieństwo osiągnięcia celu należy nie tylko nauczyć się cierpliwości, wytrwałości, kontroli, ale przede wszystkim WIERZYĆ w sukces.

Nastawienie, optymizm wobec własnych działań, efektów kuracji, sprzyjają w osiągnięciu celu. Osoby mające wysoki poziom własnej skuteczności są bardziej odporne na zagrożenia w odchudzaniu, wytrwałe w działaniach. Dlatego kluczowe jest, aby zwiększać u pacjenta wiarę we własne możliwości, przypominać mu o jego dotychczasowych osiągnięciach, aby mógł sam docenić się za swoje starania [4].

Przeprowadzone badania wskazują iż 90-95% osób, którym udało się zredukować masę ciała po zastosowaniu diet odchudzających, powraca do wyjściowej masy ciała w przeciągu 5 lat [5].

Niestety można wysunąć pewną hipotezę, że diety redukcyjne mające na celu zwalczenie nadwagi i otyłości stają się przyczyną wahań masy ciała. Ciągłe restrykcje, powstrzymanie się od zjedzenia danych produktów nasilają kompulsywne objadanie się, co w przyszłości powoduje przyrost masy ciała w nadmiarze. Niestety skutkuje to osłabieniem motywacji i chęci do podjęcia dalszych zmian związanych z redukcją masy ciała. Istnieje również tendencja do powrotu do wcześniejszych nawyków, przyzwyczajeń żywieniowych. Dzieje się tak przez nastawienie się na krótkotrwałe działania- cel utraty kilogramów, a nie na proces zmiany stylu życia [6,7].

Współpraca psychodietetyczna z pacjentem ma na celu wzmocnienie jego poczucia skuteczności w działaniach, budowanie motywacji, ustalanie realnych celów by nie doprowadzić do przerwania kuracji. Istotne jest przeprowadzenie pacjenta przez cały proces nie tylko skupiając się na zmianie nawyków żywieniowych, ale także na sposobie myślenia.

Ćwicząc i planując strategie radzenia sobie ze stresem oraz w sytuacjach niecodziennych trudnych, które często były powodem rezygnacji z działania.

Odpowiednie nastawienie i wiara w osiągnięcie celu jest kluczem do sukcesu. Niewłaściwy sposób myślenia często jest przyczyną niepowodzeń i porażek. Optymistyczne podejście, wsparcie i motywacja pacjenta sprawią, że zmiana nawyków żywieniowych oraz innych elementów
stylu życia będą dla niego łatwiejsze do przejścia [7].

Bibliografia:

  1. Szerstiennikow N: Psychologia odchudzania. KOS, Katowice 2005.
  2. Jezierska-Kazberuk M: Zarządzanie zmianą masy ciała. Forum Zaburzeń Metabolicznych 2010; 1(1): 31-36.
  3. Spangle L: Odchudzanie zaczyna się w głowie. Świat Książki, Warszawa 2010.
  4. Wielgosz M: Odchudzanie z pasją. Wydawnictwo Złote Myśli, Gliwice 2007.
  5. Zubrzycka E: Schudnąć bez diety. Mity na temat nadwagi. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2005.
  6. Kryska S: Częstość podejmowania działań zmierzających do redukcji masy ciała przez studentki z nadwagą i otyłością pochodzące z górnośląskich uczelni. Med Og Nauk Zdr 2014; 20(4): 439-443.
  7. Grzywacz R: Rola psychologicznych aspektów odchudzania się na przykładzie klientek rzeszowskiego fitness clubu. Med Rodz 2018; 21(1A): 20-28
Autor:

mgr Donata Krawczyk

Przeczytaj kolejne artykuły naszego eksperta