Szkolenia internetowe dla dietetyków Paleta Diet

Blog

mgr Donata Krawczyk
Paradoks stosowania diet odchudzających- dlaczego odchudzanie sprzyja objadaniu się

Często osoby chcące poprawić swój wygląd, zadbać o siebie próbują swoich sił w odchudzaniu. Pierwszą myślą jest nastawienie na szybki efekt i szukanie w łatwo dostępnych źródłach internetowych diet odchudzających- zwykle bardzo restrykcyjnych np. picie samych soków, czy jedzenie tylko dwóch posiłków dziennie itp. Niestety takie diety nie uczą pozytywnych zachowań żywieniowych co więcej psują relację z jedzeniem i mogą prowadzić do zaburzeń odżywania.

Konsekwencje stosowania restrykcji żywieniowych

Jedną z konsekwencji restrykcyjnego ograniczania jedzenia jest objadanie się, choć może ono także prowadzić do zmniejszenia ilości spożycia produktów i tym samym sprzyjać redukcji masy ciała- jednak tylko z początku. Prowadzone badania potwierdziły, że odchudzający się, głównie poprzez wstrzemięźliwość od jedzenia, zjadali więcej pokarmów niż osoby nie odchudzające się [1,2]. Nadmierne jedzenie może więc być rezultatem powstrzymywania się od jedzenia- stosowania głodówek. Potwierdzeniem tej teorii jest również badanie w którym, stwierdzono iż kobiety
z nadwagą i otyłością, zakwalifikowane do grupy osób próbujących zredukować masę ciała poprzez powstrzymywanie się od jedzenia, jadły więcej niż kobiety, które próbowały schudnąć poprzez wykonywanie ćwiczeń fizycznych [3].

Zakazany owoc smakuje najlepiej?

Dlaczego się tak dzieje, że coś co jest zakazane, staje się dla nas bardziej atrakcyjne i kuszące?
Tak jak stawianie dziecku zakazów działa w odwrotną stronę. Istnieje teoria ironicznego procesu kontroli psychicznej (theory of ironic process of mental control). Zakłada ona, że unikanie myśli
o jedzeniu lub też myślenie o nim w kategorii jako coś zakazanego, powoduje w konsekwencji większe zainteresowaniu i budzi apetyt. Im bardziej dana osoba stara się nie myśleć o zjedzeniu tym bardziej nie potrafi się mu oprzeć [4].
Dlatego też podczas redukcji masy ciała należy wprowadzać produkty ze wszystkich grup. Jak zdarzy się impreza rodzinna, imieniny należy ustalić z pacjentem strategie. Nie powinno się iść na przyjęcie głodnym z nastawieniem, że nic nie można zjeść- ponieważ jesteśmy wtedy bardziej podatni na zjedzenie większej ilości pożywienia niż gdybyśmy założyli, że zjemy np. jeden kawałek ciasta bez wyrzutów sumienia.

Należy pamiętać, że o sukcesie w procesie redukcji masy ciała, bądź o porażce, decydują nie tylko cyferki na wadze, stosowanie diety, ale także procesy poznawcze danej osoby, umiejętności związane z radzeniem sobie z doznawanymi emocjami, które wpływają na zachowania związane z żywieniem [5]. Dlatego głównym elementem w dietoterapii i leczeniu nadwagi i otyłości powinno być wsparcie, motywacja pacjenta, zwiększenie poczucia jego skuteczności, stawianie REALNYCH celów i stopniowa zmiana nawyków i zwyczajów żywieniowych.

Bibliografia:

  1. Ogden J. (2003). The psychology of eating. From healthy to disordered behavior. Bodmin-Cornwall: Blackwell Publishing.
  2. Ogden J. (2011). Psychologia odżywiania się. Od zdrowych do zaburzonych zachowań żywieniowych. Kraków: Wyd. UJ
  3. Wardle J., Beales S. (1988). Control and loss of control over eating: An experimental investigation. Journal of Abnormal Psychology, 97, 35–40.
  4. Wegner D.N. (1994). Ironic processes of mental control. Psychological Review, 101, 34–52.
  5. Ogińska-Bulik N. Wiem co jem? Psychologia nadmiernego jedzenia i odchudzania się. Wydawnictwo Uniwersytety Łódzkiego. Łódź 2016.
Autor:

mgr Donata Krawczyk

Przeczytaj kolejne artykuły naszego eksperta