Szkolenia internetowe dla dietetyków Paleta Diet

Blog

dr n. o zdr. Patrycja Kłósek
Ciekawe czy Pani też tak je!? Inni mogą a ja nie mogę?

,,Ciekawe czy Pani też tak je?”- to pytanie jednego z pacjentów, które usłyszałam na wizycie kontrolnej. Zależy co pacjent miał na myśli pytając o to jak jem. Czy tak mało, czy tak dużo, czemu wybieram akurat te produkty? Czy jem to co zalecam też innym?

Propaguję zdrowy styl życia, wierze w wielu przez nas słyszane hasło: ,,Jesteś tym co jesz!” Nie potrafiłabym kłamać i mówić o czymś co jest nie związane z moimi przekonaniami.

Pamiętajcie, że jesteśmy tu po to, aby Was wspierać i uczyć zdrowych nawyków. Piramida zdrowia i żywienia czyli graficzne przedstawienie poszczególnych proporcji grup produktów do spożycia jest dla WSZYSTKICH nie tylko dla osób z nadwagą i otyłością.

Osoby, które przeszły przez wiele prób odchudzania, często mają złudne wrażenie, że wszyscy inni jedzą to co mogą, a tylko oni muszą się ograniczać!

Ja też pozwolę sobie czasem na pizzę, zjem pierogi czy ciasto, albo usmażę naleśniki. Tylko wiem, że jak będę jeść tego typu posiłki zbyt często, prędzej czy później przytyję i będę się źle czuć ze swoim ciałem, moje samopoczucie będzie gorsze, nie mówiąc już o konsekwencjach zdrowotnych. Dla kogoś od czasu do czasu to może być 1-2 x w tygodniu dla kogoś 1-2 x w miesiącu. Dlatego częstotliwość spożycia takich produktów też jest bardzo kluczowa.

Świadomość tego, że zmieniasz swój sposób żywienia na inny w celu poprawy zdrowia, lepszego samopoczucia i dbania o siebie ma być Twoim atutem. Nie traktuj tego jako karę. Nie porównuj się z innymi: bo wszyscy jedzą pizzę a ja nie mogę !? Skąd wiesz, może ktoś je ją pierwszy raz od miesięcy, może wykonał dużą aktywność fizyczną, może zjadł tylko jeden kawałek, ale tego nie zauważyłeś/aś?

Patrz na siebie, swoje sukcesy, swoje przemiany, osiągnięcia.

Jednym z ćwiczeń, które może Ci pomóc zauważyć jak wiele się zmieniło to odpowiedzenie sobie na pytania:

Jak moje żywienie wyglądało przed dietą, jakie złe nawyki popełniałem/am ?
……………………………………………………………………………………………………..
Jaką zmianę, pozytywne zachowania żywieniowe i dobre nawyki dostrzegam teraz?
……………………………………………………………………………………………………..
Co zamierzam jeszcze zmienić nad czym się skupić w przyszłości?
……………………………………………………………………………………………………..

Na szczęście tylko na początku dietoterapii pytają mnie pacjenci: ,,No dobrze, to kiedy wrócę do normalnego jedzenia”? Zawsze odpowiadam co to dla pacjenta znaczy normalne jedzenie?

Potem już przy zakończeniu dietoterapii z radością widzę, że pacjenci sami dostrzegają, że ich sposób żywienia zmienił się diametralnie, że nowe ukształtowane nawyki to to jest ,,normalność”.

Każdy może sobie pozwolić na pizzę, pierogi, lody itd.- tylko istotne jest, aby to się pojawiało w odpowiedniej częstotliwości. Nie za często, bo znów może wymknąć się spod kontroli.

Dbaj o siebie, bądź cierpliwy/a podczas diety, nie porównuj się z innymi tylko z sobą, doceniaj się każdego dnia i analizuj swoje błędy, aby jak wniosków wyciągnąć na przyszłość!

Autor:

dr n. o zdr. Patrycja Kłósek

Przeczytaj kolejne artykuły naszego eksperta