Szkolenia internetowe dla dietetyków Paleta Diet

Blog

dr n. o zdr. Patrycja Kłósek
Jak przetrwać święta?

Zbliżają się święta Bożego Narodzenia, to czas który powinien nas szczególnie cieszyć. Możemy spędzić go z rodziną i przyjaciółmi. Koniec grudnia sprzyja refleksji i planowaniu Nowego Roku. Wolni od pracy i codziennych obowiązków możemy przemyśleć ważne dla na sprawy, przeanalizować wszystkie aspekty życiowe i podsumować dotychczasowy rok.

Dla wielu z nas święta to niestety czas sprzątania, robienia zakupów, mycia okien, napięcia, leków, stresu, przygotowywania dań, gotowania, problemów z utrzymaniem diety. Osoby, które się odchudzają szczególnie boją się Świąt Bożego Narodzenia ponieważ stoły przepełnione są słodyczami, tłustymi potrawami, pięknymi daniami które bardzo zachęcają nas do jedzenia.

W tym okresie jesteśmy w stanie przytyć nawet od jednego do kilku kilogramów i zaprzepaścić starania, które czyniliśmy przez cały grudzień. Nasi pacjenci bardzo często boją się świąt z kilku powodów:

  • po pierwsze boją się krytyki przy świątecznym stole, która będzie dotyczyć ich wyglądu, boją się uwag dotyczących stosowania diety i zachęcania do spożycia kolejnych posiłków, których tak naprawdę nie chcą jeść ze względu na obawy przed przytyciem.

Często pacjenci słyszą:

– a jeszcze jeden kawałek ciasta
– a spróbuj pierogów
– a spróbuj mojej rolady, klusek
– z pewnością jeśli jeden dzień nie będziesz trzymać się idealnie diety to się nic nie stanie.

Takie uwagi są bardzo demotywujące i stresujące dla wszystkich osób które walczą z utrzymaniem diety.

  • po drugie pacjenci boją się ogromnego wyboru jedzenia. Najważniejsze jest to abyś przed świętami opracował swoją własną strategię przetrwania świąt przygotowując dania na świąteczny stół. Ugotuj potrawy także w wersji fit które będziesz mógł zjeść: sałatkę jarzynową przygotuj z sosem jogurtowym a nie majonezem, kawałek karpia upiec możesz dla siebie w piekarniku a nie na oleju w panierce, przygotuj sałatki warzywne, lekkie przekąski, szaszłyki z warzywami, tak aby twój talerz który będzie przed tobą leżał przez cały wieczór niekoniecznie był pusty. Nie narazisz się wtedy na niemiłe świąteczne uwagi typu: a ty znowu nic nie jesz.
OPRACUJ STRATEGIĘ DZIAŁANIA

Gdy usiądziesz przy świątecznym stole zaplanuj co z dań leżących przed Tobą będziesz chciała zjeść i w jakich ilościach. Przemyśl ile pierogów Ci nie zaszkodzi, ile uszek do barszczu wrzucisz aby nie było to dla Ciebie zbyt dużo. Pamiętaj, że jutro także jest dzień i święta to nie tylko Wigilia ale tak naprawdę cały okres świąteczny jest dla nas trudny. Gdy rano wstaniesz nie będziesz mieć wyrzutów sumienia, że się przejadłaś, że czujesz się ciężko i zmarnowałaś swoją pracę na diecie. Zastanów się, które dania chcesz koniecznie spróbować a które nie są twoją ulubioną potrawą i możesz z nich zrezygnować. Postaraj się nie pić przez święta alkoholu bo będzie on zdecydowanie sprzyjał przytyciu. Pamiętaj o tym aby się dobrze nawadniać.

WIZUALIZACJA CELU

Pamiętaj także o swoich priorytetach o tym o co walczyłaś przez ubiegłe miesiące albo o tym o co będziesz walczyć przez następne miesiące. O tym jak bardzo źle się czujesz w swoim ciele, ale też przede wszystkim o tym jak będziesz się czuć dobrze jeżeli już spełnisz swoje marzenia i osiągniesz cele. Staniesz przed lustrem w marcu czy w kwietniu… Wyobraź sobie jak dobrze będziesz wyglądać w czerwcu w stroju kąpielowym. Kiedy będziesz zastanawiać się czy zjeść kolejnego pieroga zwizualizuj sobie to jak będziesz czuła się szczupłą na wakacjach w przyszłym roku. Pamiętaj o tym aby motywować się pozytywnie i starać się przywoływać do siebie wszystkie plusy które dotyczą odmówienia sobie jedzenia.

ODMAWIAJ STANOWCZO

Pamiętaj o tym aby być asertywnym jeżeli nie chcesz zjeść kolejnej porcji ciasta, po prostu odmów i grzecznie powiedz, że w tym momencie nie masz na nie ochoty i że dziękujesz. Natomiast jeżeli zdarzy ci się, że ktoś będzie prawił ci uwagi typu:

  • nie zaszkodzi ci
  • dlaczego nie jesz
  • widać że już schudłaś
  • nie widać, że w ogóle schudłaś
  • niepotrzebnie się tak katujesz

to także asertywnie postaraj się odpowiedzieć, że takie uwagi cię po prostu ranią, że nie życzysz sobie ich i że chciałabyś zmienić temat rozmowy. Pamiętaj, nie musisz się tłumaczyć że odchudzanie jest dla Ciebie ważne ponieważ nie każdy z nas ma te same cele, nie każdy nas zrozumie. Najważniejsze jest to żebyś Ty czuła się dobrze sama ze sobą podczas Wigilijnej rozmowy. Przeżyj święta na własnych zasadach.

SPÓJRZ NA JEDZENIE INACZEJ

Postaraj się przy świątecznym stole nie traktować jedzenia jako pokusy, grzechu ponieważ wtedy jedzenie jest dla nas jeszcze bardziej atrakcyjne, jeszcze bardziej przyciąga nasz wzrok, uwagę i jeszcze trudniej wtedy oderwać nam od niego oczy i nasza silna wola staje się jeszcze słabsza. Nie traktuj jedzenia także jako wroga ponieważ wtedy Twoja dieta staje się mało atrakcyjna i staje się tylko i wyłącznie wyrzeczeniem, zaczyna ci się źle kojarzyć.

NIE ZAPOMNIJ O PODSTAWACH

Nie siadaj do świątecznego stołu głodnym. Pamiętaj o tym aby przed wyjściem w gości zjeść śniadanie, drugie śniadanie nawet lekki obiad a potem dopiero wybrać się na spotkanie, aby nie dokonywać wyborów żywieniowych pod wpływem głodu i emocji. Pamiętaj, że święta to czas spędzenia chwil z bliskimi a nie tylko jedzenie. Celebruj to co dzieje się wokół świątecznego stołu a nie tylko to co dzieje się na świątecznym stole.

Autor:

dr n. o zdr. Patrycja Kłósek

Przeczytaj kolejne artykuły naszego eksperta