Szkolenia internetowe dla dietetyków Paleta Diet

Blog

mgr Donata Krawczyk
Niecierpliwość jako przeszkoda w osiągnięciu celu

Chyba większość z nas marzy o zdrowej, szczupłej sylwetce. Jednak pokus jest tak wiele, chwila przyjemności, relaksu wydaje się nam o wiele bardziej atrakcyjniejsza niż wizja ciężkiej pracy, która przyniesie efekty dopiero w przyszłości…

Tak jak w codziennym życiu tak samo podczas odchudzania musimy mieć świadomość, że na nagrodę stety albo niestety trzeba poczekać. Myślę, jednak, że taka wypracowana przez nas nagroda daje o wiele WIĘKSZE poczucie satysfakcji i spełnienia, przez co możemy ją bardziej docenić.

Dam Wam przykład. Mój mąż ma pracę wyjazdową przez co z czasem przebywanie w ciepłych krajach staje się dla niego czymś ,,normalnym”. Z kolei gdy w końcu ja udaję się na wymarzone wakacje zachwycam się każdą najmniejszą rzeczą i chce czerpać z każdego dnia jak najwięcej. Wiem, że należy mi się odpoczynek i to chwila dla mnie.

Na pewno też gdybym miała oszczędzać na wakacje i nie byłabym w tym cierpliwa oraz systematyczna, np. kusiła by mnie kolejna para butów, wydałabym na nią pieniądze, a wyjazd mógłby się przeciągnąć przez niewystarczającą ilość odłożonych pieniędzy. Podobnie jest
z odchudzaniem… Od Ciebie w dużej mierze zależy tempo schudnięcia, jeżeli nie będziesz się trzymać zaleceń, cel będzie przesunięty w czasie. Pytanie tylko czy masz tego świadomość i czy tego właśnie chcesz?

Natychmiastowa gratyfikacja może utrudniać realizację celów podczas dietoterapii.

U takich osób zauważane są problemy z samoregulacją. Mogą występować takie symptomy jak nadwrażliwość, agresja, większa podatność na stres.

Dlatego nieodłącznym elementem skutecznego leczenia nadwagi i otyłości staje się wypracowanie umiejętności odroczonej gratyfikacji.

Co to takiego jest ?

To odmówienie sobie czegoś w danym momencie, aby móc uzyskać jeszcze większe korzyści w przyszłości. Jest to umiejętność, która bardzo angażuje do ćwiczenia swojego umysłu i kierowania do odpowiednich wyborów. Polega na odsunięciu w czasie uzyskania nagrody za podjętą pracę, by móc uzyskać jeszcze bardziej zadowalającą choć przesuniętą w czasie gratyfikację. Przykładowo: powstrzymanie się przed zjedzeniem ciastka→ nagroda, uzyskanie wymarzonej sylwetki dzięki odpowiedniemu żywieniu.

To co Ci może pomóc w wyćwiczeniu odraczania gratyfikacji ?
  1. Przede wszystkim wizualizacja. Jeżeli Twoim celem jest schudnąć i zmieścić się w sukienkę o dwa rozmiary mniejszą. Powieś ją sobie z przodu szafy, aby codziennie Ci przypominała o Twoim celu.
  2. Druga rzecz to myślenie o konsekwencji swoich działań! Zastanów się co Ci da zjedzenie tego ciasta? Przyjemność…która będzie trwała ile? Parę chwil? A potem co? Pewnie pomyślisz, że i tak mogłaś go nie jeść! Duma z siebie, że poczekałaś i oparłaś się pokusie jest o wiele bardziej tego warta, a przede wszystkim zwiększa Twoje poczucie skuteczności!
  3. Ostatnia wskazówka to pomyślenie, że to nie znika z powierzchni ziemi! Jak dasz mniejsze znaczenie pokusie, okaże się mniej atrakcyjna. Przede wszystkim zastanów się, czy to nie jest pora posiłku i może dlatego już masz ochotę na coś do jedzenia? Jeżeli tak to zjedz zaplanowany podwieczorek np. wypij sycący koktajl i w miarę możliwości ukryj zachciankę z pola widzenia! 🙂

Pamiętajcie, że na proces odchudzania macie wpływ! Uwierzcie w siebie i ćwiczcie swój umysł- by móc cieszyć się swoją nagrodą w przyszłości!

Autor:

mgr Donata Krawczyk

Przeczytaj kolejne artykuły naszego eksperta